Overvejelser inden mejerifri LCHF


Jeg har taget tilløb siden i sommer.. NU skal det være. Helt præcist kører jeg mejerifri LCHF i to uger fra på mandag. Det bliver med madplan und alles - for det kommer til at kræve lidt mere planlægning end ellers!!

Hvorfor en mejerifri periode?
På grund af nogle ubalancer, som jeg håber en mejerifriperiode måske kan afhjælpe: skæl (altså, nej tak!) og lidt dårlig hud på bryst og ryg.

Om jeg glæder mig?
Tja.. Jeg er i hvert fald spændt på hvordan det bliver. Jeg er dog ret sikker på, at jeg kommer til at savne (som i SAVNE) ost, fløde og smør. Det er normalt nogle af mine primære kilder til fedt. SUK! For ja, jeg kører den helt stramt - jeg undlader endda den gode økologiske smør (selvom jeg ved at jeg kunne lave  ghee, og undgå både laktose og kasein). Jeg undlader også gede- og fåremælksprodukter.

Hvordan?
Derfor har jeg fyldt skabene på de "billig øko"-dage, der har været på det sidste. For jeg er nødt til at have planer for nye primære fedtkilder. Jeg har tænkt mig at alliere mig med:

- kokosolie med og uden smag
- økologisk koldpresset olivenolie
- økologisk kokosmælk
- hjemmelavet mandelmælk
- hjemmelavet mayo af økologisk koldpresset rapsolie (som jeg formentlig bliver storforbruger af)
- hjemmelavede pestoer
- oliventapenade
- nøddesmør
- macadamianødder og paranødder
- avocado
- bacon
- æg

Det ser egentlig ud som paleo-fedtkilder, men jeg holder mig fortsat til en begrænset mængde frugt, så det er paleo uden frugt eller LCHF uden mejeriprodukter.

I virkeligheden er jeg i tvivl om de to uger er nok til at se resultater og mærke ændringer... Men ærlig talt - det er den længste periode jeg kan overskue!

Har du prøvet mejerifri lchf? Har du gode råd eller erfaringer - så er du mere end velkommen til at smide lidt tekst i kommentarfeltet.